Det er ikke nogen nyhed, at en høj arbejdsglæde blandt medarbejdere har mange fordele. Høj arbejdsglæde betyder bl.a. engagement, produktivitet og lange ansættelser. Alle ting som bidrager positivt til en virksomhed og i sidste ende også afspejler sig positivt i et årsregnskab. Så hvorfor ikke begynde at bruge arbejdsglæden som en aktiv del af din virksomheds employer branding-strategi?

Hvad er et Employer Brand?

Alle virksomheder har et employer brand, uanset om de arbejder aktivt med det eller ej. Et employer brand fortæller noget om virksomhedens evne til at markedsføre sig som en attraktiv arbejdsplads. Det er derfor også en virksomheds employer brand, der afgørende for, om nuværende medarbejdere har lyst til at blive, og om nye medarbejdere har lyst til at arbejde der. Med andre ord: Fastholdelse og rekruttering.

En tværgående disciplin

Employer branding er en tværgående disciplin, der primært involverer HR, marketing og kommunikation. Det overordnede formål er – som sagt – at vise, hvor attraktiv jeres virksomhed er som arbejdsplads. Der er flere faktorer, der spiller ind, når medarbejdere skal vurdere, hvor attraktiv deres arbejdsplads er. Det er fx:

  • Virksomhedens ledere
  • Lønpakker
  • Medarbejder goder og øvrige vilkår, der tilbydes
  • Udviklingsmuligheder
  • Virksomhedens ‘rygte’ som arbejdsplads

Disse ovenstående faktorer er alle nogle, der i højere eller mindre grad, har betydning for medarbejdernes arbejdsglæde, viser Jobglæderapporten. Hvis du vil vide mere om arbejdsglæde og læse mere om, hvilke faktorer, der i særlig høj grad påvirker arbejdsglæden kan du hente Jobglæderapporten her.

Hent: Jobglæderapporten

Det er nu, du skal arbejde med dit Employer Brand!

Der er allerede mangel på arbejdskraft. Vi står overfor, at store generationer skal forlade arbejdsmarkedet, samtidig med at mindre årgange bevæger sig ind på arbejdsmarkedet. Det betyder, at der i fremtiden skal konkurreres hårdere om arbejdskraften. I fremtiden skal der altså i endnu højere grad konkurreres om og med mennesker, for at kunne tiltrække og fastholde den nødvendige arbejdskraft. Og det er netop her, du kan bruge arbejdsglæden, som en aktiv del af din employer branding-strategi.

Glem ikke de nuværende medarbejdere

Det er vigtigt, at din virksomhed ikke kun fokuserer på at tiltrække nye medarbejdere. Det er nemlig lige så vigtigt, at man fastholder og motiverer sine eksisterende medarbejdere. Jobglæderapporten har nemlig vist, at medarbejdere med en høj arbejdsglæde er mere tilbøjelige til at blive på en arbejdsplads. Men udover at være tilfredse og produktive medarbejdere, kan man også bruge sine tilfredse medarbejdere aktivt i sin employer branding-strategi. Man ved nemlig, at glade og tilfredse medarbejdere i langt højere grad har lysten til at optræde som ambassadører for deres arbejdsplads. Og glade medarbejdere som ambassadører for en virksomhed er nemlig noget af det mest troværdige en virksomhed kan gøre brug af i sin strategi. 

Lidt forenklet kan man sige, at hvis en virksomhed er god til at skabe og vedligeholde en stor arbejdsglæde blandt sine medarbejdere, bliver virksomheden også god til at fastholde sine medarbejdere, og vil i sidste ende også have lettere ved at rekruttere arbejdskraft. 

Hvad gør jeg så nu?

Der er altså absolut ingen grund til ikke at sikre og vedligeholde en høj arbejdsglæde blandt sine medarbejdere. Det afspejler sig på bundlinjen, og kan være med til at sikre både den nuværende og fremtidige arbejdskraft. 

 Så sørg for at bruge dine medarbejderes arbejdsglæde aktivt i dit employer brand. Bed medarbejdere om at dele ledige stillinger på arbejdspladsen med sit netværk. Brug de sociale medier. Vis de sociale arrangementer virksomheden arrangerer for medarbejderne. Og brug meget gerne videoer. Lav nogle videoer med nuværende medarbejdere, hvor de fortæller, hvorfor de er glade for at arbejde i netop din virksomhed. Men sørg for, at det du poster er aktuelt, og fremstår så uredigeret som muligt. Dette vil højne troværdigheden.  

Rigtig god arbejdslyst med at styrke netop jeres employer brand!