Jobopslag

Jobopslag på LinkedIn eller Facebook?

LinkedIn har længe været det største sociale medie når det gælder rekruttering via sociale medier, men nu har Facebook meldt sig på banen med en funktion, hvor man kan opslå stillinger via ens virksomheds side på det sociale medie.

LinkedIn har foreløbigt været det bedste sted at finde kandidater, men samtidigt er dem der bruger LinkedIn professionelt også ofte at finde på Facebook, desuden er mængden af potentielle kandidater langt større på Facebook. En rapport fra Statista viser at Facebook i april 2018 havde hele 2.234.000.000 brugere, hvorimod LinkedIn kun på samme tid kun havde 260.000.000 brugere. 


En rekrutteringsproces er tids- og ressourcekrævende nok i forvejen, så at anvende flere sociale medier kan virke uoverskueligt, vi har derfor sammenlignet de to mediers muligheder for at slå en stilling op: 


LinkedIn
Når du skal slå en stilling op på LinkedIn skal du starte med at vælge en jobtitel og område, derefter vil du blive bedt om at tilføje op til tre jobfunktioner og industrier, vælge om stillingen er fuldtid/deltid, hvor meget erfaring kandidaterne skal have samt skrive en beskrivelse af jobbet og hvordan kandidaterne kommer i kontakt med dig. Herefter kan du vælge op til ti egenskaber kandidaten skal have, det kan være alt fra engelskkundskaber til ledelseserfaring. Slutteligt skal du betale for opslaget, hvilket ikke er en fast pris, men en pris der er baseret på det du har indtastet samt hvor mange du ønsker at nå ud til.

Facebook
På Facebook skal du gå ind på din "Company page" og skrive et opslag, her kan du klikke på de tre prikker under opslaget hvorefter muligheder som "Tjek ind", "Tilføj en milepæl" etc. viser sig, det er her Facebook har tilføjet den nye funktion "Offentliggør et jobopslag", som har en lille blå kuffert som ikon. Når du har valgt den åbner et pop-up vindue, hvor du kan tilføje et billede, coverbillede, stillingsbetegnelse, lokation, løn (valgfrit), jobtype, oplysninger samt spørgsmål folk skal svare på. Når dette er udfyldt og du har offentliggjort jobopslaget, vil du få at vide at opslaget vil være aktivt i 30 dage og at du vil modtage beskeder når der sker noget, derudover vil du have mulighed for at dele opslaget og "booste" det, hvilket vil sige en metode til at få opslaget ud til så mange mennesker som muligt. Dette er selvfølgelig ikke gratis og her variere prisen lidt som på LinkedIn alt efter hvor mange kandidater du ønsker at nå samt hvor mange dage du ønsker at betale for opslaget.

Afslutningsvis er det værd at nævne at på både LinkedIn og Facebook kan du også vælge at opslå en stilling via et ganske almindeligt opslag, som du så kan vælge at booste. Dette er klart den billigste metode, for har du nok følgere behøver du måske ikke engang at promote opslaget, hvorved kampagnen vil være ganske gratis, der er dog den bagside at det er begrænset hvor meget information du kan masse ind i et opslag. Ønsker du at benytte denne langt billigere eller helt gratis metode, kan du vælge at skrive et ganske kort og præcist opslag, hvori du linker til din virksomheds hjemmeside, hvor det fulde stillingsopslag ligger.


Kilde: Statista

0 0
Feed