Hvad vil Facebooks ændringer betyde for dig?

Feedback fra Facebook brugere har fået Mark Zuckerburg til at lave en betydelig ændring på Facebooks news feed algoritme for at komme tilbage til Facebooks grundsten - fokus på at bringe mennesker tættere sammen. Men hvilken betydning får dette for HR, og hvordan imødekommer du som HR-medarbejder denne ændring dette bedst muligt?

Den 12. januar 2018 lavede stifter af Facebook, Mark Zuckerburg, et personligt opslag på Facebook vedrørende målene for Facebook de næste par år. I dette opslag fokuserer han på, at han har fået feedback fra brugerne om, at offentligt indhold på Facebook (opslag fra virksomheder, brands og medier) ødelægger brugernes personlige øjeblikke. Facebook har derfor valgt at ændre deres news feed algoritme for at prioritere indhold fra venner, familie og grupper på Facebook fremfor offentligt indhold. Et generelt problem med det meste markedsføringsrettet indhold på Facebook i dag er, at brugeroplevelsen er passiv og dermed ikke engagerer brugerne. Det offentlige indhold, der vil være at se på Facebook fremover, vil derfor opfordre til interaktion mellem mennesker. 


Der er derfor tre forslag til, hvordan virksomheder burde reagere på denne algoritme ændring, som også er relevante for HR-faget, da indhold på Facebook kan anvendes til online rekruttering:


  1. Væn dig til at betale for dine opslag - og bliv god til det 
    Organisk rækkevidde er det antal af mennesker, som du når ud til med et opslag på Facebook uden, at du har betalt for det. Organisk rækkevidde på Facebook har derfor generelt været faldende de sidste par år i et forsøg på at få virksomheder til at betale for deres reklamer - og det bliver sikkert dyrere efter denne ændring i algoritmen. 
  2. Kig nærmere på dit indhold
    Tænk på, hvordan dit indhold på Facebook kan give værdi for brugerne. Måske er dit indhold for prangende og har brug for at komme mere ned på jorden - blive mere reelt. 
  3. Lad ”rigtige mennesker” gøre det
    En måde at skabe mere realt indhold på er at lade ”rigtige mennesker” gøre det. Brug dine medarbejdere til markedsføring på Facebook - så bliver dine medarbejdere måske dine nye social media managers?


Kilde: PostofficeHootsuite.

0 0
Feed