Designed by Flatart / Freepik

Gør op med den traditionelle jobannonce

Du sidder og arbejder på den perfekte jobannonce for at tiltrække de bedste kandidater til jobbet - men er du opmærksom på, at der er nogle dele, som du i højere grad burde uddybe? 

Og nogle du endda helt burde undlade? Ifølge en af LinkedIns nyeste undersøgelser går vi faktisk mange gange galt i byen på fire vigtige dele i jobopslaget. 


I LinkedIns undersøgelse har de vist et eksempel på en jobannonce til 450 brugere og bedt dem markere de dele, som de finder relevante og i højere grad vil få dem til at søge jobbet. På baggrund af denne undersøgelse kommer LinkedIn frem til fire områder, hvor du kan forbedre din jobannonce ved at forstå, hvad kandidaten egentlig finder relevant.


  1. What’s in it for me 
    Løn og andre frynsegoder på jobbet var uden sammenligning det mest markerede område i jobannoncen. Kandidaterne vil altså først og fremmest vide, hvad de får ud af jobbet, men også hvilke opgaver jobbet består af. Samtidig skal du som arbejdsgiver også fokusere på specifikke detaljer om jobbet, da kandidaterne også ser det som nyttig information i deres jagt på et nyt job. 

  2. Brug ikke for meget plads på dig selv
    Drop den obligatoriske lange beskrivelse af din virksomhed, kultur, mission og hvordan netop I kan ændre verden. I en jobannonce finder kandidaterne det simpelthen ikke interessant at læse om. Virksomhedsinformation var faktisk den del i jobannoncen, som kandidaterne fandt mindst interessant - dog skarpt forfulgt af mission og kultur. De skal nok komme til at læse om din virksomhed, kultur osv., men de gider ikke at bruge tid på det, før de ved, om de overhovedet passer ind i jobbet. Henvis derfor til jeres hjemmeside eller virksomhedsprofil på LinkedIn, så de selv kan opsøge informationen, når det bliver nødvendigt. 

  3. Opsæt specifikke mål
    Beskriv de mål, som du forventer, at kandidaten skal indfri. Det vil give kandidaten en mere klar ide om, hvad der forventes og viser samtidig, at du er en seriøs arbejdsgiver. Undersøgelsen viser nemlig, at præstationsmål er vigtige for kandidaterne, men også et punkt som de sjældent ser i en jobannonce. Det giver dig altså en mulighed for at differentiere dig fra konkurrenterne.

  4. Tænk over hvilken tone du bruger
    Kandidaterne kan hurtigt fornemme din virksomhedskultur ud fra den tone, som du anvender i din jobannonce. I undersøgelsen har LinkedIn derfor omskrevet den samme jobannonce til en mere afslappet, uformel og tidstypisk tone. I jobannoncen med den afslappede tone viser det sig, at tonen faktisk kan blive for afslappet. Der er nemlig fire gange så stor chance for, at kandidaterne vil få et negativt syn på arbejdsgiveren sammenlignet med jobannoncer, der er skrevet i en mere formel tone. Samtidig påvirker den afslappede tone også chancen for at kandidaten rent faktisk søger stillingen negativt. Det skal dog siges, at det er vigtigt, at du bruger den tone, som repræsenterer din virksomhedskultur bedst - for at undgå at få ansøgninger fra kandidater, som formentlig ikke vil passe ind i din virksomhedskultur alligevel. 
Flere af disse punkter kan betyde, at du skal lave større ændringer i din typiske jobannonce. Selvom det kan føles som et opgør med den traditionelle jobannonce, så vil du få mere plads i jobannoncen til de områder, som kandidaten rent faktisk fokuserer på.

Læs mere her: https://business.linkedin.com/talent-solutions/blo...
0 0
Feed